ד"ר ויקטור צ'רנוב - מדע פופולרי וחינוך טכנולוגי

מדע וטכנלוגיה משחקים תפקיד שלא ניתן להמעיט בו בחיי היום יום שלנו. ועדיין, אנשים רבים אינם מבינים את דרך הפעולה של דברים רבים העומדים לרשותנו. ישנן כמה סיבות לכך. ראשית, קיים מגוון רחב של תחומים שבה האנושות התקדמה, וקשה לעכוב אחרי כולם ברמת היום יום. אין דין של מטוס כדין של תרופה, ואין דין אינטרנט כדין מצלמה - מאחורי כל אחד הדברים האלה עומדים עקרונות שונים. שנית, ישנה רתיעה של אדם מהשורה מלהתעמק בעקרונות פעולה של דברים עקב תרבות ההתמחויות - לכל תחום טכני יש שפה משלו, הנחות יסוד משלו ומגמות משלו, וכשאדם מן השורה מנסה להבין אותו, הוא נתקל במבול של מושגים ואמירות לא ברורות.

אני (ורבים אחרים) חושבים המצב הזה אינו רצוי. עיסוק אקטיבי במדע אכן דורש מיומנות גבוהה והבנה של פרטים טכנים רבים. המצב שונה אם פלוני רוצה להבין את העקרונות מאחורי התפתחות טכנולוגית - דברים רבים היום מבוססים על עקרונות פשוטים שניתן להסביר בשפה יום-יומית. על כן, אני פועל להנגשה של מדע לקהל הרחב ורואה בפעילות זו חשיבות רבה. הפעילות כוללת בעיקר הרצאות בנושאים מדעיים שונים לקהל הרחב.

בנוסף, אני מבין את החשיבות שבגידול של הדור הבא של מדענים. לחינוך מדעי ישנן שתי מטרות עיקריות. הראשונה היא הקניה של בסיס ידע מדעי. המטרה השניה היא עידוד עניין. אני עוסק בעיקר בתחום השני, והפעילות שלי מתרכזת ביחידה לנוער שוחר מדע וטכנולוגיה בטכניון. שם, החל משנת 2002 (עם הפסקות) אני מקדם את תחום מדעי הטיס. אני עוסק בהדרכה, וגם כותב תכניות לימוד ומשדרג חומרי לימוד ישנים. כמו כן אני מנחה במחנה מחקר לנוער SciTech שמתקיים כל קיץ בטכניון.