ד"ר ויקטור צ'רנוב - מחקר

מתחילת שנת 2015 ועד היום עשיתי הפסקה בפעילות המחקרית שלי. באוקטובר 2016 התחלתי לעבוד כמרצה בכיר במכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה בכרמיאל, ובמסגרת התפקיד אני מתכנן לחזור למחקר. אמשיך לעדכן פה ככה שזה יתפתח

מאקטובר 2012 ועד פברואר 2015 עסקתי במחקר במעבדה לאווירותרמודינמקיה בפקולטה להנדסת אוירונוטיקה וחלל בטכניון. במעבדה הזאת נמצא מתקן של קשת חשמלית אשר מסוגלת לחמם את האוויר לטמפרטורות של יותר מחמשת אלפים מעלות צלזיוס. במתקן הנ"ל ניתן לבצע ניסויים בתחומים שונים - אוירודינמיקה מהירה, מעבר חום, הנעה היפרסונית ועוד.

בעבר ביצעתי מחקרים בנושא מזהמים מוצקים (פיח) בשריפה של פחמימנים עם אוויר ובתחום של זורמים ודלקים לא ניוטונים. את מחקרי הפיח ביצעתי בזמן הפוסט-דוקטורט במחלקה להנדסת מכונות ותעשיה באוניברסיטת טורונטו תחת הנחיתו של פרופסר מוריי תומסון. פיח הוא תוצר מאוד לא רצוי של תהליך שריפה, והוא בעל השפעות על ההתחממות הגלובלית, איכות האוויר, בריאות, אורך חיים של חלקים מכאנים והאסטטיקה של המרחב העירוני. בניגוד למזהמים רבים אחרים, הוא לא חלק אינהרנטי מתהליך השריפה, וניתן, תאירותית, לקיים שריפה ללא פיח. תהליך היווצרות וחימצון הפיח מסובך ביותר, שכן הוא תלוי גם בתהליכים הכימים וגם בתהליכי זרימה המתקיימים בלהבה. היבטים רבים של התנהגות פיח בלהבה עדיין לא ברורים וכחלק מהקבוצה של פרופ' תומסון הייתי שותף למאמץ לאפיין התנהגות זו בצורה טובה יותר.

במהלך לימודי המגיסטר והדוקטורט, תחת הנחייתו של פרופ' בנבניסטה (בני) נתן, חקרתי נושאים שקשורים לדלקים במצב ג'ל - בעיקר ריסוס וראולוגיה של תרחיפים. הג'לים הם זורמים מתדלדלים בגזירה (shear-thinning fluid) - כלומר זורמים שהצמיגות שלהם יורדת עם הפעלת המאמץ עליהם (למשל, משחת שיניים). בד"כ מדובר בדלק רגיל שהוסף אליו ג'לנט. לדלקים אלה שני יתרונות מרכזיים: היתרון הראשון הוא בתחום הבטיחות. הזורמים האלה הם בעלי צמיגות שנשלטת על ידי המאמץ המופעל עליהם, ולכן הם לא זורמים טוב כשאנחנו לא מעוניינים בכך. לכן, במקרה של סדק או דבר דומה, הדליפה תהייה קטנה משמעותית והסכנות הקשורות בדליפות יקטנו בהתאמה. היתרון השני הוא בתחום הביצועים - ג'לציה (וקיום של מאמץ כניעה) מאפשרת הוספה של אבקות מתכתיות אל הדלק. מתכות מעלות את צפיפות האנרגיה של המנוע ואת הביצועים ולכן הן תוסף רצוי (במנועי רקטים עם הודף מוצק השימוש בהן נפוץ). כשמדובר בדלק נוזלי, שימוש במתכות הוא בעייתי כיוון שהן שוקעות בתחתית מיכל; אך כשמדובר בדלק במצב ג'ל הבעיה הזאת נפטרת.